Η ιστορία ξεκίνησε κάπου στη μέση του 2009, όταν ο κύριος Tom Krell, aka How to Dress Well, άρχισε να ανεβάζει στο blog του μία σειρά από home-recordings. Το περιεχόμενό τους θολό και μυστηριακό. Δεν πήρε και πολύ χρόνο. Αρχικά από στόμα σε στόμα, μέχρι που ανέλαβαν διάφορα κυρίαρχα ιντερνετικά μουσικά περιοδικά να τον προωθήσουν. Μέσα σε ένα χρόνο δίνει δωρεάν 7 eps από το blog του, και στο τέλος αυτής της πορείας τα ανασυντάσσει και τα κυκλοφορεί ως τον πρώτο του δίσκο Love Remains. Εδώ θα κάνουμε μία προσπάθεια λοιπόν να ακολουθήσουμε τα ίχνη της πορείας αυτής, μέχρι τον τελευταίο δίσκο του.
Love Remains , 2010 |
14 τραγούδια από τα EPs που προηγήθηκαν επιλέγονται και ξαναδουλεύονται για να αποτελέσουν τον πρώτο του επίσημο δίσκο. Οι αλλαγές ελάχιστες, και έχουν να κάνουν κυρίως με την ποιότητα του ήχου. Η επιλογή των κομματιών γέρνει λίγο προς αυτά που δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στα φωνητικά και μοιάζουν να είναι λίγο πιο ολοκληρωμένα και νομίζω ότι είναι ιδανική. Το αποτέλεσμα είναι ένας από τους καλύτερους δίσκους που έχει κυκλοφορήσει μέχρι τώρα στα '10s. Το ότι είναι συλλογή κομματιών δεν επηρεάζει καθόλου το αποτέλεσμα. Καταφέρνουν να ακούγονται συνεκτικά και σαν ένα σύνολο. Δεν θα ξαναγράψω για το κάθε κομμάτι ξεχωριστά. Αλλά κάποια πράγματα για αυτό το σύνολο:
Αν ψάξετε να διαβάσετε για αυτό τον δίσκο, αλλά και το σύνολο της δουλειάς του γενικότερα, θα βρείτε σαν βασική αναφορά την r'n'b των '90ς. Λογικό. Μεγάλωσε εκείνη τη δεκαετία, και ο τρόπος που τραγουδάει δείχνει ξεκάθαρα αυτές τις αναφορές. Επίσης είναι αρκετά trendy σαν αναφορά και τον βάζει στο ίδιο τσουβάλι με όλους τους άλλους που ηχογραφούν στο σήμερα ανακατεύοντας την r'n'b με την ανεξάρτητη μουσική. Και αυτό είναι βολικό και hype από πολλές απόψεις. Αλλά αυτή είναι η μισή αλήθεια. Υπάρχει άλλη μισή, πολύ πιο σκοτεινή, που αποκρύπτεται επιμελώς. Καθώς μεγάλωσε στα '90ς, και ίσως έχοντας και μία σχιζοειδή συνιστώσα στο χαρακτήρα του, εκείνη την περίοδο εκτός από r'n'b άκουγε και πολύ black metal. Και όχι δεν το βγάζω τελείως από το μυαλό μου. Πέρα από το ότι είναι αρκετά εύκολο για κάποιον που έχει ακούσει τους πειραγμένους νορβηγούς εκείνης της περιόδου να το αντιληφθεί ακούγοντας την μουσική του, σύμφωνα με τα ίδια τα λεγόμενά του παλιότερα έπαιζε σε black metal μπάντα (μέχρι που βαρέθηκε τις κιθάρες). Επίσης μια ματιά σε αυτό το post με τα καλύτερα albums του 2009 δίνει τα αντίστοιχα hints. Και αυτή η δεύτερη πλευρά των επιρροών του έχει εξίσου σημαντική συνεισφορά με την πρώτη. Ναι, η r'n'b χαρακτηρίζει τα φωνητικά σε μεγάλο βαθμό, αλλά το πρωτόλειο black metal καθορίζει τη δομή των κομματιών, την επανάληψη και τον τρόπο με τον οποίο αυτή εκτελείται, καθώς και το ψυχρό έως παγωμένο χαρακτήρα που βγαίνει προς τα έξω. Ακούγοντας το σύνολο των EPs αυτό είναι ακόμα πιο προφανές, αλλά και στον δίσκο δεν κρύβεται. Όσο λοιπόν καθοριστικές για τον ήχο του δίσκου είναι οι επιρροές από τις δουλειές των TLC ή του Bobby Brown, άλλο τόσο, για να μην πω πολύ περισσότερο, είναι καθοριστική η επιρροή του Filosofem των Burzum. Και νομίζω ότι ο λόγος που η μουσική αυτής της πρώτης περιόδου του είναι τόσο πρωτότυπη και μοναδική είναι ακριβώς γιατί ανακατεύει δύο μουσικές κατευθύνσεις που όχι απλά κανένας άλλος δεν το είχε κάνει, αλλά δεν το είχε φανταστεί καν. Στη συνέχεια αυτή η δεύτερη συνιστώσα εκτοπίστηκε για χαθεί ολοκληρωτικά στον τελευταίο δίσκο. Αλλά εδώ είναι ακόμα κυρίαρχη. Κάντε τη χάρη στον εαυτό σας και ακούστε αυτόν τον δίσκο. Και φροντίστε αυτό να γίνει με τις κατάλληλες συνθήκες: μόνοι σας και αποφασισμένοι να αφιερωθείτε και να χαθείτε στη μουσική του. - 9.8 |
“What is this Heart?” , 2014 |
Για αυτόν το δίσκο τα είπαμε αναλυτικά εδώ. Πλέον ο How to Dress Well έχει μετατραπεί σε έναν pop τραγουδοποιό, που πατάει πάνω στην r'n'b και σε όλα αυτά που βρίσκονται τριγύρω της. Ο πάγος, ο πειραματισμός και η ακατάσχετη μελαγχολία έχουν χαθεί, τουλάχιστον στην επιφάνεια. Αλλά όσο αυτό που κάνει θα έχει ως αποτέλεσμα όμορφη μουσική, εμείς θα είμαστε μαζί του.
- 8.7 _ _ _ _ |
Τον εκτίμησα με το Love Remains, τον αγάπησα με το Just Once. Τα τελευταία δύο μου φάνηκαν κάπως ανώδυνα, σα να ξέρει ακριβώς τι κάνει, χωρίς να τον οδηγεί κάποια συναισθηματική ανάγκη ή κάποια δημιουργική ανασφάλεια. Εξακολουθώ να τον συμπαθώ πάντως.
ReplyDeleteΩραίο, χορταστικό ποστ btw. Keep them coming.
ReplyDeleteεγώ είχα ξετρελαθεί με το love remains. Δεν το είχα ακούσει όταν βγήκε, λίγο πριν το total loss το πέτυχα, οπότε όταν βγήκε τελικά το total loss είχα ξενερώσει, αλλά σιγά σιγά έκατσε καλά και αυτό. για το τελευταίο θα συμφωνήσω πάντως, είναι αρκετά πιο ανώδυνο...
ReplyDelete